درخواست عضویت

قرض روش جدید برای تامین مالی استارتاپ‌ها

بدهی یا قرض، معمولا ابزاری برای تأمین مالی استارتاپ‌های رشدیافته[۱] حوزه تکنولوژی است. ولی اخیرا بسیاری از استارتاپ‌های دیگر نیز به این روش رو آورده‌اند.

ماه گذشته شرکت Udacity که در حوزه ادتک[۲] (تکنولوژی آموزشی) فعالیت می‌کند، اعلام کرد که ۷۵ میلیون دلار از شرکت سرمایه‌گذاری Hercules در قالب بدهی سرمایه دریافت کرده است. همچنین شرکت خودروسازی برقی Envoy نیز ۷۰ میلیون دلار بدهی از شرکت Macquire Group گرفته است. در ماه سپتامبر نیز، شرکت Skillsoft که آنها نیز در حوزه ادتک فعالیت می‌کنند، ۷۵ میلیون دلار سرمایه را در قالب بدهی از CIT Group گرفت.

اگرچه تعداد دقیق معاملات و میزان بدهی‌های دریافت شده مشخص نیستند، ولی به گفته Blair Silverberg مدیرعامل Capital Technologies که شرکتی در زمینه پرداخت بدهی خطرپذیر[۳] است، تعداد درخواست‌های قرض از طرف بنیانگذاران و کارآفرینان بیشتر از قبل شده است به خصوص کسانی که به دنبال جذب سرمایه بدون واگذاری سهمی از کسب‌وکار خود هستند.

به گفته Silverberg، تنها در دو هفته گذشته او شرکت‌های با پشتوانه سرمایه خطرپذیر بسیاری را دیده که در حوزه نرم‌افزار به عنوان سرویس[۴] فعالیت می‌کنند و بدهی را به منظور افزایش دارایی‌های خود دریافت می‌کنند.
افزایش بدهی

اگرچه سرمایه‌گذاری خطرپذیر روش مرسوم تأمین مالی استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی است، ولی به گفته Silverberg، بعد از رکود بزرگ مالی[۵] و در حدود سال ۲۰۱۲، بسیاری از شرکت‌ها شروع به دادن وام با بهره بالا کردند. در همان زمان بود که استارتاپ‌های حوزه فینتک (همانند AngelList و CircleUp) شروع به ارائه روش‌های دیگر تأمین مالی برای کسب‌وکارهای حوزه تکنولوژی کردند.

با این وجود، روش دریافت بدهی در مقایسه با روش سنتی سرمایه خطرپذیر فاصله خیلی زیادی دارد. در حالی که تنها ۲% از استارتاپ‌های نوپا از روش بدهی برای تأمین سرمایه خود استفاده می‌کنند، حدود ۳۰% شرکت‌های ۵۰۰ S&P سرمایه قرضی دارند.
تهدیدات

بدهی خطرپذیر ریسک‌های خود را نیز دارد. در حالیکه هزینه سرمایه در این روش بسیار کمتر است، ایجاد اهرم مالی در کسب‌وکارها خصوصا استارتاپ‌های نوپا که هنوز مدل و ساختار مشخصی ندارند، کاری پرریسک است.

گرچه دلیل آن هنوز مشخص نیست که آیا رشد بازار تکنولوژی بوده و یا شیوع بیماری کووید-۱۹، ولی این نکته مشخص است که بسیاری از استارتاپ‌ها به سمت استفاده از این روش تأمین مالی گرایش پیدا کرده‌اند.

۲۰۲۰ , Chris Metinko

[۱] late-stage startups

[۲] edtech

[۳] venture debt

[۴] SaaS (Software as a Service)

[۵] The Great Recession