درخواست عضویت

تاثیر کرونا بر بازار سرمایه

نبردهای حقوقی بر سر معاملات نیمه کاره بالا گرفته: Forescout از شرکت سرمایه گذاری خصوصی Advent شکایت کرد.
تاثیر مخرب این بیماری همه گیر جهانی، یک روند جدید و رو به رشد را ایجاد کرده است: نبردهای حقوقی بر سر معاملات خرید سهم که به دلیل نگرانی از ویروس کرونا به وجود آمده اند. طبق آمار به دست آمده در پیچبوک، از زمان شیوع جهانی این ویروس تا کنون، ۱۲ مورد مربوط به معاملات خرید شرکت ها لغو گردیده است.
در جدیدترین درگیری ، شرکت امنیت سایبری Forescout Technologies در حال پیگیری شکایت از Advent International است تا این شرکت سرمایه گذاری خصوصی را با توافق ۱.۹ میلیارد دلاری در اختیار خود بگیرد. این درحالی است که پیشتر شرکت Advent به Forescout اطلاع داد که نمی تواند به پیشبرد این معامله، که در ماه فوریه اعلام شد، ادامه دهد و اعلام نمود که این شرکت فناوری تحت تأثیر “اثر نامطلوب مادی”[۱] بر تجارت خود قرار گرفته است.
درهمین راستا، اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه از واکنش اقتصادی به بیماری همه گیر کوید ۱۹، همچنان بحث و عدم اطمینان در مورد اینکه چه کسی باید کمک های حمایت از مالیات دهندگان را دریافت کند، به ویژه در بین شرکت هایی که از حمایت خصوصی برخوردار هستند، برقرار است. سازمان های صنفی به قانون گذاران فشار آورده اند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت های پرتفولیو از برنامه های حمایتی سازمان خزانه داری آمریکا و برنامه «مین استریت» تحت حمایت فدارال رزور کنار گذاشته نشوند.

تأثیر کرونا بر استارتاپ ها

پرونده های Vroom برای IPO ، نشان می دهد حدود یک سوم کارمندان خود را به مرخصی اجباری فرستاده است.

Vroom که اپراتور یک پلتفرم تجارت الکترونیکی برای خرید و فروش آنلاین اتومبیل های دست دوم است، درخواست عرضه اولیه عمومی سهامش را ارائه داده است. براساس اطلاعات تشکیل پرونده SEC ، در سه ماهه اول سال جاری، درآمد این استارتاپ از ۲۳۵.۱ میلیون دلار در سال گذشته به رقم ۳۷۵.۸ میلیون دلارافزایش داشته است. این در حالی است که در همین مدت Vroom ضرر خالص ۴۱.۱ میلیون دلاری، در مقایسه با سال گذشته ۲۷.۱ میلیون دلار را نیز اعلام کرد. این شرکت همچنین اعلام کرد که بین ۱۱ مارس تا ۳۱ مارس ۲۰۲۰، درآمد تجارت الکترونیکی اش ظرف مدت ۲۰ روز حدود ۱۵٪ کاهش یافته است، زیرا تقاضای مصرف کننده به دلیل همه گیری ویروس کرونا کاهش یافته است. در نتیجه، Vroom قیمت خودرو را برای رونق فروش و کاهش موجودی خود کاهش داده است.
در جریان این همه گیری، حدود یک سوم نیروی کار این شرکت از تاریخ ۳ ماه می تعدیل شده و دستمزد باقی کارکنان نیز کاهش یافته است که به دنبال آن، مدیر عامل پل هنس ، از ۳۰ درصد از حقوق خود صرفنظر کرد. براساس داده های PitchBook ، این شرکت با حمایت سرمایه گذارانی از جمله General Catalyst ، L Catterton و T. Rowe Price ، تا کنون بیش از ۷۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

تأثیر کرونا بر سرمایه گذاری خطرپذیر

Ola که توسط SoftBank تامین مالی شده است از تصمیم خود مبنی بر تعدیل ۱۴۰۰ نفر از نیروهای این شرکت خبر داد.
این شرکت که در بنگلور پایتخت نوآوری و فناوری هند با ۵۰۰۰ نیروی کار ثابت قرار دارد از تاثیر کرونا بر کسب و کارش با ذکر نابودی بی سابقه اقتصادی و اجتماعی، از تعدیل نیروی ۱۴۰۰ نفری خبر داد. Ola یک پلتفرم در زمینه خدمات حمل و نقل شهری با انواع وسایل نقیله است. از جمله سایر حامیان مالی این شرکت می توان به Tiger Global و Tencent اشاره نمود.

چشم انداز جدید دردوران کرونا

جالب توجه است که در اوج بحبوحه اخراج گسترده و رکود اقتصادی، اکثر سرمایه داران در حال رصد کردن صنایعی هستند که می توانند رشد و پیشرفت کنند و برخی نیز به امکانات هوش مصنوعی در اپلیکشن های منابع انسانی باور دارند. به عقیده آنها، هنگامی که این عدم قطعیت برطرف شود و جای خود را به یک واقعیت جدید بدهد کارفرمایان به ابزاری نیاز دارند که بتوانند به هزاران صفحه مصاحبه مجازی دست پیدا کنند و بتوانند موج بالقوه زیادی از متقاضیان جویای کار را مدیریت کنند.

به گفته آنتون سیمونوویچ ، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Alumni Ventures Group ؛ “همیشه جنگی برای استعدادها وجود داشته است ، اما اکنون زمان تغییر گسترده ای در نیروی کار است.” وی همچنین افزود: “ما شاهد افزایش چشمگیر فعالیت سرمایه گذاران در حوزه راه حل های هوش مصنوعی هستیم که به شرکتها کمک می کنند تا کارمندانی را جستجو کنند که بتوانند فوراً ارزش افزوده خلق کنند.”

تأثیر کرونا بر سرمایه گذاری خصوصی

پنج شرکت بزرگ سرمایه گذاری خصوصی که سهامشان به صورت مستقیم عرضه شده است، اولین گزارش های درآمدی خود را از زمان آغاز بحران کرونا منتشر کرده اند ، و داده های مربوط به نحوه واکنش و شد خود را ارائه نمودند. پس از بررسی عمقی و تحقیقات بر روی گزارش های مذکورجهت تجزیه و تحلیل نتایج کلیدی مالی و ترندهای گسترده تر مربوط به سه ماهه اول ۲۰۲۰، سرخط یافته ها به شرح زیر اعلام شده است:
۱. وجه نقدی حاصل از مدیریت و سایر هزینه ها برای هر مدیر سال به سال افزایش داشته است
۲. شرکای با مسولیت محدود، با نگه داشتن سرمایه هایی که در غیر این صورت توزیع می شوند ، به طور موقت دارایی های تحت مدیریت[۱] را افزایش می دهند
۳. از آنجا که شرکای با مسولیت محدود، همچنان به جذب و استقرار سرمایه می پردازند، درآمدهای مربوط به هزینه می توانند از شرکتهای مدیریت[۲] پشتیبانی کنند

[۱] ssets under managemen

[۲] management companies

[۱]اثر نامطلوب مادی (Material Adverse Effect (MAE)) : این اصطلاح حقوقی به عنوان آستانه ای برای سنجش تاثیر برخی رویدادها به کار می رود. “تأثیر منفی بر (الف) مشاغل، داراییها ، بدهیها (واقعی یا مشروط) ، عملیات ، شرایط (مالی یا غیره) یا چشم انداز، از وام گیرنده به صورت فردی ، یا وام گیرنده و شرکتهای تابعه آن به عنوان یک کل. ؛ (ب) توانایی هر یک از طرفهای وام در انجام تعهدات خود تحت هر سند وام که عضو آن است ؛ یا (ج) اعتبار یا اجرای هرگونه سند وام یا حقوق و راهکارهای هر نماینده یا هر وام دهنده. “